Köpvillkor

Information om vad som gäller när du handlar hos oss

§1 Allmänt om oss

Skogsberg & karlsson Modebolaget AB (559104-2923)  ingår endast avtal med personer som är myndiga, det vill säga, över 18 år. Är man minderårig så krävs det tillstånd från målsman.


Vi ingår enbart i avtal på svenska och levererar enbart inom Sverige. Avtalet ingås när du väljer att godkänna din beställning i kassan. I våra priser ingår det en momssats på 25 %.


Vi förehåller oss rätten att vid uppenbara felaktigheter, t.ex. pris eller tryckfel att korrigera felet i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering får du självklart avboka din order utan kostnad. Vi förbehåller oss även rätten att inte genomföra en beställning om t.ex. varan är slut i lager eller vid tekniska problem.

Om du vill korrigera din beställning efter order kan vi endast göra detta innan din beställning har lämnat vårt lager.

Alla varor förblir Skogsberg & karlsson Modebolaget AB:s egendom till dess fulla betalning kommit bolaget tillhanda.

Skogsberg & karlsson Modebolaget AB förbehåller sig rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks.

§2 Leverans

Beställningar levereras fraktfritt om förvalt fraktfria leveransalternativ används. För specifika områden kan kompletterande leveransalternativ med fraktkostnad visas som tillgängliga. Det sistnämnda leveransalternativet kräver ett aktivt val i kassan.

Vi skickar endast paket inom Sverige. Ibland händer det att någon av de varor som du beställt inte finns i lager och blir restnoterad, d.v.s. vi reserverar oss för slutförsäljning. Skulle din order inte kunna skickas i tid har du då rätt att häva ditt köp.

Om ditt paket och/eller innehållet är transportskadat när du får det, anmäl det genast på platsen. Om paket kommer bort under transporten måste du meddela vår kundtjänst inom skälig tid (2 månader).

Melrose skickar en orderbekräftelse till mailadressen du angivit innan vi skickar varorna till dig.

Leveranssätt:

Varubrev: För beställningar som har en låg vikt och volym kan leveranssätt Varubrev användas. Detta leveranssätt är ej tillgängligt vid postförskott eller vid högre varuvärden. Varubrev levereras direkt till din adress.


Paket till ombud: För beställningar till paketombud använder vi Postnord MyPack Collect.
När din beställning har anlänt till Postnords utlämningsställe skickas en avisering till dig.

Avisering kan ske på något av följande två sätt, beroende på om vi har ett korrekt mobiltelefonnummer till dig:

SMS-avisering till din mobiltelefon: Aviseringen sker samma dag som paketet ankommer till ditt utlämningsställe.

Brevavisering: När ditt paket anländer till Postnords utlämningsställe skickas en avi hem till dig. Ta med dig avin och din legitimation till det anvisade utlämningsstället för att lösa ut din beställning.

För att hämta ut paket krävs att du kan visa upp giltig legitimation. För uthämtning av annan än mottagare, vänligen kontakta oss för mer information eller se information på Postnords hemsida.

Vid eventuella leveransförseningar eller slutförsäljningar meddelas du. Om du inte är nöjd med ett nytt angivet leveransdatum har du alltid rätt att avboka din order utan kostnad. Vi kan inte erbjuda någon form av ersättning på grund av en leveransförsening eller slutförsäljning.

Våra transportörer kommer avisera dig via SMS och föreslå tidpunkt för leverans. Du har med dessa leveransalternativ möjlighet att påverka leveransens utförande, varvid tilläggskostnader kan uppstå. I fall där dina val kan skapa extra kostnader kommer detta tydligt kommuniceras i transportörens gränssnitt och dessa är då hanterade som en affärsrelation mellan mottagare och transportör. För att kunna leverera din beställning behöver du vara inställd på att kunna visa legitimation vid mottagandet av beställningen. Om annan än mottagaren tar emot leveransen behöver du vara inställd på att även mottagarens legitimation skall kunna uppvisas. Om leverans ej kunnat utföras på grund av mottagarens frånvaro/otillgänglighet återförs försändelsen till transportörens närmaste terminal (Budbee) respektive närmaste paketombud (Postnord), varvid mottagaren meddelas om möjligheter till nya leveransmöjligheter. Om försändelsen ej kan levereras kommer paketet återföras till Melrose och hanteras som en returorder.

För leveransalternativet ’Hemleverans’ tar vi ut en fraktkostnad, vars storlek anges i kassan. Fraktkostnad kan endast reklameras om Melrose eller vår transportörs åtaganden ej har uppfyllts. Vi förbehåller oss rätten att göra löpande justeringar i tjänstens tillgänglighet och leveranstid. .

Instabox: Ditt paket levereras till angiven paketbox. Den förvalda paketboxen motsvarar det val Instabox rekommenderar för ditt postnummer. Du har även möjlighet att göra ett eget val av paketbox som passar dig bättre. Avisering och kod för uthämtning distribueras via SMS till angivet mobilnummer. Tjänsten kräver Mobilt BankID. Paketet är tillgängligt i 24h efter ankomst till paketbox. Om försändelsen ej hämtas kommer paketet återföras till Melrose och hanteras som en returorder. Normal transporttid är 0-1 dag.


§3 Betalning

Kortbetalning: Du kan betala med Visa, Mastercard eller American Express. Välj kortbetalning och följ anvisningarna. Varorna skickas direkt efter betalningen och ingen extra avgift tas ut.

Direktbetalning internetbank: För dig som är ansluten till Internetbanken hos SEB, Handelsbanken, Nordea eller Swedbank. När du väljer att genomföra ett köp slussas du till din Internetbank där du får logga in på vanligt sätt. Pengarna dras sedan direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.

Faktura: Vi erbjuder betalning med faktura via vår samarbetspartner Dibs. Vid fakturabetalning skickas varorna till den folkbokförda adressen. Vill du ej ha varorna till din folkbokföringsadress ber vi dig vänligen använda ett annat betalningsalternativ. Ingen faktureringsavgift tillkommer (0kr). Betalningsvillkor 14 dagar. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift, dröjsmålsränta och aktuell referensränta.

Delbetalning: Vi erbjuder delbetalning i samarbete med Dibs. Du kan när som helst under delbetalningstiden betala hela kvarvarande skulden. Delbetalningsalternativen vi erbjuder visas i kassan. För aktuella villkor se länken nedan.


§4 Ångerrätt

Du har full ångerrätt (retur och bytesrätt) inom 14 dagar från att du mottagit varan. Vid retur av vara som hanterats i större omfattning än vad som varit nödvändigt för att fastställa varans egenskaper och funktion, ersätter konsumenten oss för den eventuella värdeminskning som uppstått. Värdeminskningens omfång bestäms av Skogsberg & karlsson Modebolaget AB.

Ångerrätten kan nyttjas förutsatt att varan returneras tillsammans med de etiketter och originalförpackning/skolåda som följer med varan. Du har som kund rätt att undersöka varan men du får inte bryta plomberingar. Ångerrätten gäller inte underkläder. För de fall där tillhörande fodral, emballage, informationsfolder och äkthetsintyg inte medföljer vid utnyttjande av ångerrätt, har Skogsberg & karlsson Modebolaget AB rätt att neka returen. Vid retur av varor vars utleverans skett med hemleverans, sker samma returrutiner som vid övriga fraktsätt.

Byte: Vid byte är returfrakten fri förutsatt att den bifogade returfraktsedeln används. Ett byte innebär att du för varje returnerad vara väljer att köpa en ny vara. Eventuell mellanskillnad betalas tillbaka. Om du returnerar ett större antal varor än du byter till definieras det inte som en retur utan som ett återköp, se nedan.

Retur: Du kan returnera dina varor till Skogsberg & karlsson Modebolaget AB kostnadsfritt inom 14 dagar och få pengarna tillbaka om du ångrat dig. Ångerfristen börjar gälla den dag du tagit emot din beställning. Använd Returnotan och vår förbetalda returfraktsedel som bifogats i din försändelse.

Vid felexpedition kan du välja mellan att få en ny vara eller full återbetalning.

Alla varor som skickas tillbaka, måste vara noggrant emballerade, för att undvika skador på varan. Det är du som kund som står för transportrisken tillbaka till Skogsberg & karlsson Modebolaget AB.

Reklamation: Om du reklamerar din vara på grund av en skada eller felproduktion kommer vi att göra en manuell bedömning och eventuellt begära in plagget om så behövs.

Första åtagandet vid en reklamation är att åtgärda felet. Om detta inte går och reklamationen blir godkänd kommer vi att ersätta dig med en ny produkt.

Om vi inte har möjlighet att ersätta dig med en likadan vara har du rätt till att häva köpet och få pengarna återbetalda.

Återbetalning sker normalt inom 14 arbetsdagar från det att vi mottagit och godkänt din retur. Vi kan endast utföra återbetalning på samma sätt och till samma konto som användes vid köptillfället.

Returadress för ångerrätt och reklamation:
Skogsbergs & karlsson Modebolaget AB
Varlagård 14, 434 32 Kungsbacka, Sverige.

Kontaktuppgifter för ångerrätt och reklamation:
E-mail: info@melrosecompany.se
Telefon: 030-077072 (vardagar kl: 10-16)


§5 Sortiment

Skogsberg & karlsson Modebolaget AB reserverar sig för förändringar i sortimentet och har rätt att ta bort varor ur sortimentet innan ett köp har gått igenom. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning av varor i sortimentet.

Skogsberg & karlsson Modebolaget AB reserverar sig för eventuella tryckfel i texter på denna webbsida. Vi ger heller ingen garanti att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende. Skogsberg & karlsson Modebolaget AB förbehåller sig rätten att justera priser och eventuella prisfel.

§6 Force majeure 

Skogsberg & karlsson Modebolaget AB är befriat från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsätts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.

§7 Tvist

Klagomål eller synpunkter avseende Skogsberg & karlsson Modebolaget AB:s tjänster eller produkter bör meddelas till Skogsberg & karlsson Modebolaget AB:s kundservice via e-mail info@melrosecompany.se alternativt telefon 030-077072 (vardagar kl: 10-16). Om du inte är nöjd med vår hantering av ditt ärende är du välkommen att vända dig till din lokala konsumentvägledare eller Allmänna reklamationsnämnden (ARN), www.arn.se eller Box 174, 101 23 Stockholm. Vi följer alltid ARN:s rekommendationer. Du kan även använda den onlineplattform för klagomål som finns tillgänglig på EU-kommissionens webbplats: http://ec.europa.eu/odr.

Vi åtar oss inte att delta i alternativa tvistlösningsförfaranden, men kommer att ta slutlig ställning till denna fråga vid en uppkommen tvist.

10 % rabatt